POPĘDY LUDZKIE

Gehlen dowodzi, że popędy ludzkie mogą być powstrzymywane i że z tej przyczyny powsta­je swoisty dystans (hiatus) między nimi a dzia­łalnością; że rozwijają się one i przekształcają celowo w toku gromadzenia doświadczeń; że są w niezwykły sposób „wypełniane” przez wyobraźnię i jej obrazy przypomnieniowe lub przyszłościowe i że w powiązaniu z tymi obra­zami dopiero stają się składnikami świadomoś­ci jako określone potrzeby i zainteresowania; że stają się one plastyczne i zmienne, posłusz­ne okolicznościom, dorastają do działalności, która je wyprzedza, że dzięki temu nie istnieje ostra granica między potrzebami elementar­nymi i wyższymi, wykształconymi zaintereso­waniami; że na gruncie tych pohamowanych potrzeb powstają trwałe kierunki dążeń zwy­cięskie wobec naporu okolicznościowych pod­niet, składające się na podmiotowe odpowied­niki obiektywnych instytucji społecznych zbu­dowanych wokół tych działań; że wreszcie pew­ne popędy i potrzeby, wzbogacane przez do­świadczenie i przez wyobraźnię, mogą się sta- ji wać przedmiotem refleksji, podejmowanej z punktu widzenia innych potrzeb, mogą byc g wzmacniane lub osłabiane, wykorzystywane lub zniekształcane.  

Witaj na moim blogu o edukacji! Serwis poświęcony jest wiedzy i edukacji! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych popularnonaukowych artykułów. Prowadzenie bloga to moja pasja dlatego przykładam się do tego i każdy artykuł starannie opracowuje. Jeśli podobają Ci się treści jakie tutaj zamieszczam to zapraszam do likowania na fb i komentowania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)